Jakie właściwości ma błonnik?

Błonnik – BEE, dla naszego organizmu jest bardzo ważny, ponieważ chroni nas, między innymi przed udarem, cukrzycą, rakiem jelita grubego, czy też przed chorobami serca. Jeżeli będziemy spożywać błonnik w większych ilościach, to może to zmniejszyć ryzyko przedwczesnego zgonu, który wywołany został, na przykład przez infekcję oraz schorzenia oddechowe. Jak podaje Światowa Organizacja Zdrowia, a więc WHO, człowiek powinien spożywać około 27 – 40 gram błonnika na dzień. Jeżeli w naszej diecie nie będzie wystarczająco dużo błonnika, może to wpłynąć na powstanie otyłości. Badania jasno potwierdziły, że spożywanie pokarmów, krew mają w swoim składzie dużą ilość włókna roślinnego, powoduje że uczucie sytości jest znacznie wcześniej, niż do organizmu dostarczona zostanie nadmierna ilość energii. Co jeszcze musimy wiedzieć na temat błonnika?

Co to jest błonnik?

Błonnik pokarmowy, to pojęcie które swoim zakresem obejmuje bardzo dużą ilość polisacharydowych składników odżywczych, które mają niski indeks glikemiczny. Ta właśnie grupa becsmuje, między innymi celulozy, gumy, hemicelulozy, ligniny, czy też pektyny. Błonnik, nazywany bywa również włóknikiem i stanowi jadalną część artykułów roślinnych, typu owoce, warzywa, czy też zboża. Pomimo tego, że nie jest od poddawany trawieniu, to korzystnie wpływa na różne procesy fizjologiczne, jakie mają miejsce w naszym organizmie. Artykułu bogate w błonnik, zapobiegają na przykład zaparciom, czy też bólom jakie pojawiają się przy hemoroidach. 

Błonnik natomiast zdrowie układu pokarmowego

Możemy wyróżniać kilka rodzajów błonnika, jednakże szczególną rolę, na pewno odgrywają beta glukany, które mają bardzo dobry wpływ, szczególnie na różnego rodzaju choroby jelit. Mechanizm działania, sprowadza się do tego, że beta glukany wpływają na wzrost masy treści, jaka znajduje się w jelicie grubym. W efekcie, powoduje to większe rozproszenie szkodliwych metabolitów, do których zaliczamy aminy, czy też amoniak, a do tego rozproszone są związki, które mają wpływ na rozwój raka, a więc tak zwane kancerogeny. Szczególna rola błonnika, zauważalna jest, zarówno w wypadku zapobiegania dolegliwościom, jak również w wypadku leczenia nowotworu jelita grubego, który już się pojawił. Na pacjentach przeprowadzono analizy, z których wynika że dzienne spożycie około 31 gramów błonnika, w porównaniu do osób, które spożywają go o około 10 gramów mniej, przyczynia się do zmniejszenia prawdopodobieństwa wystąpienia raka jelita grubego. Błonnik możemy dostarczać do naszego organizmu nie tylko z pożywieniem, gdyż na rynku znajdziemy wiele suplementów diety z błonnikiem.