Kto powinien spożywać błonnik?

Błonnik pokarmowy, nieraz nazywany jest także włóknem pokarmowym. Stanowi on grupę substancji, które spełniają bardzo ważną rolę, jeżeli chodzi o działanie układu pokarmowego każdego człowieka. Są dwie frakcje błonnika pokarmowego, a więc wyróżniamy błonnik nierozpuszczalny, jak również błonnik rozpuszczalny w wodzie. Każda z tych właśnie frakcji, ma określony wpływ na nasz organizm. Trzeba wiedzieć, że zawsze kiedy brakuje nam błonnika, to pojawią się problemy z regularnym wypróżnianiem, a dotyczy to zarówno dorosłych, jak również dzieci. Ponadto, jeżeli mamy niedobory błonnika w żołądku, to będzie się on próżnia szybciej i przez to pojawi się głód, co się może skończyć podjadaniem, które utrudnia redukcje nadmiernych kilogramów. Zatem, bardzo ważne jest to, abyśmy wiedzieli, czym jest błonnik pokarmowy, gdzie występuje oraz jaki ma wpływ na cały nasz organizm?

Błonnik pokarmowy – co musimy o nim wiedzieć?

Jak nadmieniono już wyżej, błonnik jest włóknem pokarmowy, który zgodnie z definicją, stanowi grupę związków, które wchodzą w skąd strukturalnych części roślin, które stanowią składnik tkanki przewodzącej oraz tkanki oporowej. Pierwszy raz, pojęcie błonnika, zostało uregulowane w roku 1972 przez Trowella i w wielkim uproszczeniu, oznacza po prostu część żywności pochodzenia roślinnego, która nie jest trawiona przez enzymy trawienne, jakie znajdują się w przewodzie pokarmowym człowieka. Te właśnie elementy, bardzo często nazywane są substancjami resztkowymi, czy też balastowymi, dlatego też możemy spotkać się z tym, że dieta która jest obfita w błonnik, jest nazywana dietą bogatoresztkową.

Jakie właściwości ma błonnik?

Zapewne każdego zdziwi fakt, że błonnik pokarmowy nie posiada żadnych wartości odżywczych, ale jednocześnie stanowi element, który musi znaleźć się w diecie każdego z nas. Do tego, ludzki organizm nie jest w stanie strawić błonnika, ponieważ nie produkuje właściwych enzymów, a to właśnie błonnik sprawia, że jesteśmy zdrowsi oraz szczuplejsi, ponieważ czujemy się najedzeni i nie dostarczamy kolejnych kalorii. Jednakże, jak pokazują badania niestety jemy za bało błonnika. Szacuje się, że przeciętny człowiek każdego dnia spożywa jedynie 15 – 20 gramów błonnika. To za mało, ponieważ dziennie, powinniśmy go dostarczyć wraz z pożywieniem, dwa bądź trzy razy więcej. Instytut Żywności i Żywienia zaleca, ale jeść artykuły, które są bardzo bogate w błonnik, jednakże ludzie chętniej w dzisiejszych czasach spożywają głownie artykuły naładowane cukrami.