Jakie właściwości ma błonnik?

Błonnik – BEE, dla naszego organizmu jest bardzo ważny, ponieważ chroni nas, między innymi przed udarem, cukrzycą, rakiem jelita grubego, czy też przed chorobami serca. Jeżeli będziemy spożywać błonnik w większych ilościach, to może to zmniejszyć ryzyko przedwczesnego zgonu, który wywołany został, na przykład przez infekcję oraz schorzenia oddechowe. Jak podaje Światowa Organizacja Zdrowia, a więc WHO, człowiek powinien spożywać około 27 – 40 gram błonnika na dzień. Jeżeli w naszej diecie nie będzie wystarczająco dużo błonnika, może to wpłynąć na powstanie otyłości. Badania jasno potwierdziły, że spożywanie pokarmów, krew mają w swoim składzie dużą ilość włókna roślinnego, powoduje że uczucie sytości jest znacznie wcześniej, niż do organizmu dostarczona zostanie nadmierna ilość energii. Co jeszcze musimy wiedzieć na temat błonnika?

Co to jest błonnik?

Błonnik pokarmowy, to pojęcie które swoim zakresem obejmuje bardzo dużą ilość polisacharydowych składników odżywczych, które mają niski indeks glikemiczny. Ta właśnie grupa becsmuje, między innymi celulozy, gumy, hemicelulozy, ligniny, czy też pektyny. Błonnik, nazywany bywa również włóknikiem i stanowi jadalną część artykułów roślinnych, typu owoce, warzywa, czy też zboża. Pomimo tego, że nie jest od poddawany trawieniu, to korzystnie wpływa na różne procesy fizjologiczne, jakie mają miejsce w naszym organizmie. Artykułu bogate w błonnik, zapobiegają na przykład zaparciom, czy też bólom jakie pojawiają się przy hemoroidach. 

Błonnik natomiast zdrowie układu pokarmowego

Możemy wyróżniać kilka rodzajów błonnika, jednakże szczególną rolę, na pewno odgrywają beta glukany, które mają bardzo dobry wpływ, szczególnie na różnego rodzaju choroby jelit. Mechanizm działania, sprowadza się do tego, że beta glukany wpływają na wzrost masy treści, jaka znajduje się w jelicie grubym. W efekcie, powoduje to większe rozproszenie szkodliwych metabolitów, do których zaliczamy aminy, czy też amoniak, a do tego rozproszone są związki, które mają wpływ na rozwój raka, a więc tak zwane kancerogeny. Szczególna rola błonnika, zauważalna jest, zarówno w wypadku zapobiegania dolegliwościom, jak również w wypadku leczenia nowotworu jelita grubego, który już się pojawił. Na pacjentach przeprowadzono analizy, z których wynika że dzienne spożycie około 31 gramów błonnika, w porównaniu do osób, które spożywają go o około 10 gramów mniej, przyczynia się do zmniejszenia prawdopodobieństwa wystąpienia raka jelita grubego. Błonnik możemy dostarczać do naszego organizmu nie tylko z pożywieniem, gdyż na rynku znajdziemy wiele suplementów diety z błonnikiem.

 

Jak często spożywać błonnik?

Błonnik, stanowi niezbędny składnik pokarmowy, który sprawi że będziemy mieli bardzo dużo energii, a do tego nasza kondycja będzie na naprawdę wysokim poziomem. Musimy zdać sobie sprawę z tego, że układ trawienny, to po prostu taka siła napędowa naszego organizmu. Żeby dobrze funkcjonować każdego dnia, niezbędna jest nam woda oraz właśnie błonnik. Jeżeli nasza dieta będzie uboga w te dwa elementy, to nasz układ trawienny nie będzie działał dobrze i możliwe że pojawi się nadwaga. Co jeszcze musimy wiedzieć o błonniku?

Błonnik – co to jest?

Błonnik, to inaczej włókno pokarmowe. Stanowi on zespół substancji ścian komórkowych roślin, które przewód pokarmowy nie trawi, ani nie wchłania. Błonnik, stanowi mieszankę substancji, które to mają charakter polisacharydowy, a substancje te, to hemiceluloza, celuloza, pektyna, gumy, jak również śluzu. Są one do tego niepolisacharydowe, a w ich składzie znajduje się lignina. Niezwykle istotną cecha fizyczną, jaką posiada błonnik (https://www.bee.pl/9294-suplementy-diety-blonniki) jest to, że pęcznieje on pod wpływem wody, co pobudza jelita to tego, aby wydawały zbędne produkcji przemiany materii, jak również toksyny, które mają negatywny wpływ na nasz organizm. Jak wynika z raportu podanego przez WHO, a więc Światową Organizację Zdrowia, człowiek każdego dnia, powinien spożywać około 20 – 40 gramów błonnika dziennie. Błonnik, a więc włókna pokarmowe, jak wspomniano już wyżej, ma we własnym składzie celulozy, ligniny, jak również hemicelulozy, które nie rozpuszczają się w wodzie, jak również gumy, śluzy oraz pektyny, które są rozpuszczalne w wodzie. Błonnikowi, towarzyszą składniki, które związane są ze ścianą komórki roślinnej, a zaliczyć możemy do nich krzemiany, kwas fitynowy, sterole roślinne, glukozydy, białka, jak również wiele innych.

Jakie są źródła błonnika?

Zdecydowanie najwięcej błonnika rozpuszczalnego, znajdziemy między innymi w przetworach z owsa, czy też jęczmienia, w nasionach roślin strączkowych, takich ja na przykład groch, fasola, czy soczewica, jak również w warzywach oraz owocach, takich jak gruszka, marchewka, jabłko, seler, czarna porzeczka, malina truskawka oraz wiele innych. Błonnik, ponadto znajdziemy w profesjonalnych suplementach diety. Jeżeli chodzi o błonnik nierozpuszczalny, to w najwiekszych ilościach znajdziemy go w przetworach z pszenicy, a zwłaszcza w otrębach pszennych (które bardzo często stanowią suplement diety, w nasionach, czy też orzechach oraz w ciemnozielonych warzywach liściastych, brokułach, cukinii, jak również z wielu innych warzywach.

 

Kto powinien spożywać błonnik?

Błonnik pokarmowy, nieraz nazywany jest także włóknem pokarmowym. Stanowi on grupę substancji, które spełniają bardzo ważną rolę, jeżeli chodzi o działanie układu pokarmowego każdego człowieka. Są dwie frakcje błonnika pokarmowego, a więc wyróżniamy błonnik nierozpuszczalny, jak również błonnik rozpuszczalny w wodzie. Każda z tych właśnie frakcji, ma określony wpływ na nasz organizm. Trzeba wiedzieć, że zawsze kiedy brakuje nam błonnika, to pojawią się problemy z regularnym wypróżnianiem, a dotyczy to zarówno dorosłych, jak również dzieci. Ponadto, jeżeli mamy niedobory błonnika w żołądku, to będzie się on próżnia szybciej i przez to pojawi się głód, co się może skończyć podjadaniem, które utrudnia redukcje nadmiernych kilogramów. Zatem, bardzo ważne jest to, abyśmy wiedzieli, czym jest błonnik pokarmowy, gdzie występuje oraz jaki ma wpływ na cały nasz organizm?

Błonnik pokarmowy – co musimy o nim wiedzieć?

Jak nadmieniono już wyżej, błonnik jest włóknem pokarmowy, który zgodnie z definicją, stanowi grupę związków, które wchodzą w skąd strukturalnych części roślin, które stanowią składnik tkanki przewodzącej oraz tkanki oporowej. Pierwszy raz, pojęcie błonnika, zostało uregulowane w roku 1972 przez Trowella i w wielkim uproszczeniu, oznacza po prostu część żywności pochodzenia roślinnego, która nie jest trawiona przez enzymy trawienne, jakie znajdują się w przewodzie pokarmowym człowieka. Te właśnie elementy, bardzo często nazywane są substancjami resztkowymi, czy też balastowymi, dlatego też możemy spotkać się z tym, że dieta która jest obfita w błonnik, jest nazywana dietą bogatoresztkową.

Jakie właściwości ma błonnik?

Zapewne każdego zdziwi fakt, że błonnik pokarmowy nie posiada żadnych wartości odżywczych, ale jednocześnie stanowi element, który musi znaleźć się w diecie każdego z nas. Do tego, ludzki organizm nie jest w stanie strawić błonnika, ponieważ nie produkuje właściwych enzymów, a to właśnie błonnik sprawia, że jesteśmy zdrowsi oraz szczuplejsi, ponieważ czujemy się najedzeni i nie dostarczamy kolejnych kalorii. Jednakże, jak pokazują badania niestety jemy za bało błonnika. Szacuje się, że przeciętny człowiek każdego dnia spożywa jedynie 15 – 20 gramów błonnika. To za mało, ponieważ dziennie, powinniśmy go dostarczyć wraz z pożywieniem, dwa bądź trzy razy więcej. Instytut Żywności i Żywienia zaleca, ale jeść artykuły, które są bardzo bogate w błonnik, jednakże ludzie chętniej w dzisiejszych czasach spożywają głownie artykuły naładowane cukrami.